El repte de l’educació, avui

Font: La Vanguardia

LLUÍS FONT

Reduir l’abandonament escolar prematur, entès com el percentatge de joves de 18 a 24 anys que no ha cursat estudis postobligatoris, és el gran repte de l’educació a Catalunya, avui. Una taxa del 24% resulta impròpia d’una societat avançada, i contribueix decisivament a engrandir l’altre gran problema: l’atur juvenil.

L’abandonament de molts joves té les arrels en estadis formatius previs. Les proves de competències bàsiques de sisè d’educació primària evidencien que un percentatge important de l’alumnat no assoleix els nivells desitjables, situació que confirmen les proves PISA i les de competències bàsiques de quart d’ESO. Les taxes de graduació d’ESO han millorat sensiblement els darrers anys, i això ens permet afirmar que el fracàs escolar, pròpiament dit, ronda el 16% a Catalunya. Ara bé, aquesta xifra no comptabilitza les desercions anteriors al darrer curs de secundària obligatòria..

No es pot obviar la transcendència del tema, i la conveniència d’afrontar-lo des d’una perspectiva global, sistèmica. Ja hem vist que el problema ateny des dels mestres d’educació infantil fins als professors de secundària, així com les famílies i l’entorn social. Aquí no hi ha lloc per al discurs que eximeix de responsabilitats; els temps exigeixen la consciència compartida que no serem persones en plenitud sense desenvolupar al màxim les intel ligències múltiples, i que Catalunya necessita que cadascú de nosaltres exploti el seu talent al servei del progrés i el benestar de la comunitat. I per aconseguir aquest doble objectiu de país, una concepció diacrònica i articulada de l’educació resulta imprescindible. No hi ha receptes màgiques per afrontar el futur. L’estabilitat institucional que garanteix la LEC, precisament, ofereix la possibilitat d’introduir la innovació sense desestabilitzar el conjunt. Cal implementar mesures assenyades, validades per experiències internacionals. No som Finlàndia, però podríem assemblar-nos a Polònia, un país que amb pocs recursos i les idees clares, sense canvis espectaculars, ha sabut forjar un sistema educatiu que compleix la seva missió. A tall d’epíleg, un prec: incrementar l’oferta de cicles formatius. Una FP potent constitueix una resposta eficient a l’abandonament escolar prematur i a l’atur juvenil.

Font: La Vanguardia, 15/10/2014

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: