Els joves abandonen menys prematurament els estudis

Font: El Punt Avui

Virtudes Pérez

La crisi i l’augment de l’atur juvenil, que arriba ja a un 50%, han fet que molts joves apostin per la formació acadèmica com a alternativa. Aquesta realitat ha propiciat que l’índex d’abandonament prematur dels estudis entre els adolescents hagi baixat 9 punts –del 33,2% al 24%– en cinc anys i que augmenti un 15% el nombre de joves d’entre 16 i 22 anys que consideren una mala opció deixar els estudis per incorporar-se al món laboral.

Aquest canvi de tendència és una de les conclusions de l’anuari 2013 sobre l’estat de l’educació a Catalunya, que va presentar ahir la Fundació Jaume Bofill. Tot i així, l’informe deixa clar que el percentatge d’abandonament escolar encara està per sobre de la mitjana espanyola i europea, on s’ha fixat com a objectiu arribar al 15%. Aquest fet es podria explicar perquè el pes de l’oferta de formació professional és inferior a la mitjana europea, tot i que des del curs 2007/08 hi ha hagut un increment de 30.000 places.

Pel que fa als resultats globals, l’anuari conclou que en els últims anys hi ha hagut una millora progressiva dels resultats, que es justifica en part per la implementació de noves polítiques educatives i també, tal com va destacar ahir un dels directors de l’anuari, Miquel Martínez, “pel paper del professorat, que s’hi ha implicat, tot i tenir més hores de docència, ràtios més elevades i menys salari”. Una mostra d’aquesta millora és l’augment del nombre d’alumnes que es graduen en acabar l’educació secundària –del 79,8% al 82,3%.

Tot i els avenços, la Fundació Jaume Bofill alerta que un finançament que no aposti per les zones i els centres més vulnerables posarà en risc algunes polítiques educatives. I recorda que la despesa pública en educació respecte del PIB, un 4,1%, és encara insuficient a Catalunya i està per sota del 4,9% de l’Estat i del 5,4% de la UE.

L’estudi ha servit també per constatar una realitat preocupant des del punt de vista dels investigadors, i és una davallada en l’escolarització dels nens de 0 a 3 anys i també la reducció del nombre de matrícules en escoles de música.

Un altre efecte de la crisi és el debilitament de la formació continuada entre les persones de 25 a 64 anys, motivat perquè aquest tipus de formació està molt lligat al mercat de treball.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: