El valor de l’esforç

Font: La Vanguardia / Article d’Opinió

Maria Teresa Fuertes, vicedegana de la facultat d’Educació de la UIC

Darrerament, hi ha hagut una forta davallada de l’oferta d’activitats extraescolars, però la demanda es manté. Aquest tipus d’activitats poden tenir caire social, cultural, educatiu i de lleure, i haurien d’oferir oportunitats educatives diferents i complementàries. La davallada respon més a criteris econòmics que al qüestionament de la necessitat, i la generalització té un component social. D’una banda, sembla que qui més fa, més sap; i, d’altra banda, el baix rendiment en determinades matèries ha produït un augment de les classes de reforç.

La crisi global actual no és només de l’escola, sinó que respon a una crisi de valors i d’assumpció de responsabilitats. Com a mares i pares, i com a societat, tenim un compromís envers l’educació i, en el cas que ens ocupa, hauríem de preguntar-nos si les activitats extraescolars són sempre útils o necessàries. Tot i la llarga jornada escolar, els adults ens preocupem si els nostres fills o filles no tenen tot el temps ocupat; hi ha agendes que estressen i no s’acostuma a reservar espais ni per compartir ni per valorar en família tot allò que s’aprèn. És cert que aquests tipus d’activitats poden oferir oportunitats per construir identitats personals, i la realització personal fora de l’escola pot convertir-se en estímul per a l’alumnat en general i, en especial, per als qui presenten dificultats. Cal que aquestes activitats tinguin una dinàmica innovadora i siguin una eina pedagògica impartida per professionals que ofereixin seguretat i suport a l’escola i a les famílies, tant en l’àmbit acadèmic com lúdic, i suposin un canvi de ritme de l’activitat diària. Cal tenir criteri en el moment de decidir i no deixar-se portar per la pressió del context. Cal detectar si hi ha una necessitat real i, si hi és, cal analitzar quin projecte educatiu hi ha darrere de cada activitat, quins objectius es volen aconseguir i quin tipus de tasques es duen a terme per aconseguir-los. En cap cas les activitats extraescolars han d’anul·lar el valor de l’esforç intel·ligent, com va dir la consellera Rigau en el Fòrum Europa Tribuna Catalunya (2011), que potencia capacitats i dóna instruments per fer front a les dificultats. Cal gestionar bé el temps i deixar espais per al joc creatiu, per pensar, per descansar, per estar en silenci, per llegir, per reflexionar i per avorrir-se. Temps per posar en pràctica estratègies per aprendre a aprendre i aprendre a viure en societat.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: