Estiu a les aules

Font: El Periódico 31/08/2013

Lleugerament bronzejada, amb unes lleus ulleres i visiblement nerviosa, l’Arantxa, 15 anys, fulleja un llibre de text ple d’il·lustracions i gràfics. És el mes d’agost, però l’Arantxa ha tornat a l’institut, el Poeta Maragall, al districte de l’Eixample de Barcelona, perquè n’hi han quedat tres per al setembre:«Tecnologia, mates i naturals», enumera. «Les matemàtiques les dono per suspeses, però espero treure’m la tecno i les natus. He treballat de valent aquest estiu», afirma la noia, que acaba primer d’ESO. «Crec que mereixo aprovar-les, perquè, ara sí, m’ho he guanyat», diu. Aquest divendres toca el repàs final.

Com l’Arantxa, uns 1.600 estudiants de secundària han participat aquest estiu en el pla de suport a l’estudi que ha posat en marxa per primera vegada el Consorci d’Educació de Barcelona per ajudar els alumnes que al juny van suspendre tres o més matèries a preparar els exàmens de setembre.

La repesca, que és cosina germana del projecte Èxit-1 que es porta a terme durant el curs, ha comptat amb la contribució d’un total de 96 voluntaris -els nois els diuen els amics@grans-, que han impartit classes, han preparat exercicis i altres materials didàctics i han fet un seguiment personalitzat de cada un dels nois. En alguns casos, han mantingut entrevistes amb les famílies dels nanos «per buscar la seva complicitat i implicar-les en el procés», explica Alexis Jiménez, coordinador de zona del programa.

Els monitors són exalumnes dels instituts que ara estudien diferents disciplines a la universitat, però que aquest estiu «s’han animat a fer les classes, de manera vocacional, perquè els agrada treballar amb adolescents», destaca Jiménez. Potser per aquesta proximitat generacional, que ha facilitat el «bon rotllo», el cert és que «la resposta dels nois ha sigut una autèntica sorpresa»,assegura el coordinador del projecte al Poeta Maragall.

Amb els deures fets

«Al juliol, quan es van fer 14 sessions de repàs i es van preparar els treballs que els nois han de presentar a l’hora de l’examen, l’assistència a classe va ser majoritària», afegeix Jiménez. «I aquest divendres, quan, després de les vacances d’agost, havien de presentar aquells treballs als seus respectius tutors, les absències han sigut mínimes», observa Maria Soria, coordinadora de l’equip d’educadors al centre barceloní.

«Hem treballat de manera molt individualitzada, repassant les diferents matèries pendents i ajudant-los, en algun cas, a comprendre allò que durant el curs no van acabar d’entendre»,explica la noia, estudiant de Ciències Ambientals a la Universitat de Barcelona. «A primer d’ESO, quan un noi llegeix dues vegades un paràgraf i veu que no l’entén, es bloqueja», diu. «I s’han d’ajudar a sortir-se’n», afegeix.

Encara que no hi haurà balanç fins que els alumnes sàpiguen quina nota han tret als exàmens de setembre, els implicats es mostren raonablement satisfets. «Tots els nois de primer i de segon d’ESO als quals vam proposar la possibilitat de participar en el programa han assistit de manera regular a les classes», ressalta Josep Serres, coordinador pedagògic de l’Institut Poeta Maragall. De fet, assenyala, «hi ha hagut fins i tot algun alumne amb qui inicialment no vam comptar que també ha estat venint a les repassades».

Equipaments oberts

Pendent dels nois que aquest divendres han anat al repàs final a l’institut de l’Eixample barceloní, Gerard Ardanuy, regidor del districte i responsable de l’àrea d’Educació a l’ajuntament, aprofita per intercanviar impressions amb monitors i professors del centre. «El que és clar és que equipaments públics, com són els instituts, no han de tancar a l’estiu, sobretot si hi ha gent a la qual poden ser útils», afirma Ardanuy, que calcula que amb aquesta acció, pressupostada en 161.000 euros,«s’ha arribat a pràcticament tots els estudiants de la ciutat que han suspès tres o més assignatures per al setembre».

Les proves de setembre comencen dilluns que ve a tot Catalunya, que les celebra per segon any consecutiu, després que la Conselleria d’Ensenyament decidís reimplantar-les com a mesura per mitigar l’alta taxa de fracàs escolar que encara hi ha en l’educació secundària a Catalunya.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: