Espanya encapçala el fracàs escolar a Europa

Bé, aquest és el primer article destacat de la setmana que recollim en aquest bloc. La nostra idea és la de fer un recull d’aquells articles de premsa que durant la setmana hagin estat més significatius, tant per la seva transcendència social com per la incidència que puguin tenir en el món de l’educació.

Aquest primer es va publicar a El Periódico el dimarts, 16 d’octubre del 2012:

“Espanya és el primer país d’Europa en termes de fracàs escolar i de mala inserció laboral dels seus joves, segons les dades recollides per la Unesco en l’edició 2012 de l’estudi anual Educación para todos (EPT), publicat aquest dimarts.

Un de cada tres joves espanyols d’entre 15 i 24 anys van deixar els estudis abans d’acabar l’ensenyament secundari, davant la mitjana europea, que parla d’un de cada cinc, d’acord amb aquest estudi, que recull el progrés dels objectius educatius fixats a Dakar el 2010 i que té com a data límit de compliment  el 2015.

Pels responsables de l’informe, les xifres d’abandonament escolar a Espanya són “preocupants” tenint en compte que es tracta d’un país “durament castigat” per la crisi i on l’atur juvenil va superar el 50 % el març d’aquest any.

La falta de competències professionals dels joves europeus “els aboca a desaprofitar el seu potencial, els fa perdre oportunitats de feina i els impedeix ajudar els seus respectius països a tornar a la prosperitat”, assenyala l’estudi, on s’assegura que, en temps de crisi, dotar-los d’eines és “més essencial que mai”.

Ni estudis ni feina

Els autors de l’informe van constatar que entre el 2007 i el 2009, les taxes d’atur entre els joves europeus que no havien completat els seus estudis van augmentar “de forma àmplia”, a excepció d’Alemanya, encara que Espanya va ser sens dubte “la més afectada” de tots els països del continent.

L’estudi recupera a més l’expressió ‘ninis’ (ni tenen feina ni la busquen), a l’assenyalar que “almenys un quart dels joves espanyols que van deixar els estudis a l’acabar el primer cicle d’ensenyament secundari i un cinquè dels que la van abandonar després del batxillerat actualment tampoc busquen feina”.

“Crear llocs de treball ‘per se’ no ajudarà a sortir de la crisi”, indiquen els autors.  “Europa ha de formar joves amb competències professionals adequades, amb experiència prèvia i amb capacitat d’adaptació a les noves tecnologies”, destaquen.

Per això, des de l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (Unesco) s’insisteix a fomentar les pràctiques i passanties, i a millorar la formació professional com s’ha fet “amb gran èxit” a Alemanya, per preparar els joves per al món laboral. L’esforç val la pena, segons els càlculs de la institució, que estima que cada dòlar invertit en educació i en competències suposa un retorn de 10 dòlars per a l’economia del país inversor.”

A l’edició del dia següent, en un altre article, s’afegia:

“A CATALUNYA, SEMBLANT / «Les dades de la Unesco no difereixen gaire dels estudis que s’han anat portant a terme fins ara, encara que acaben de confirmar que la situació és molt preocupant», reflexionava ahir Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, especialitzada en estudis sobre el sistema educatiu. Les xifres no són gaire diferents a Catalunya, on un de cada quatre alumnes abandona de manera prematura els seus estudis, molts d’ells sense haver superat l’ESO, el títol bàsic que acredita l’ensenyament obligatori. Segons l’informe de la Fundació Jaume Bofill sobre l’estat de l’educació a Catalunya el 2012, el 37% dels joves catalans d’entre 20 i 24 anys no han completat estudis de batxillerat o cicles formatius de grau mitjà, un percentatge que duplica l’abandonament de països com França i Alemanya.”

I a l’edició de El País trobem un millor tractament d’aquesta notícia a l’article “La UNESCO alerta de la condena al paro de los españoles sin formación“, amb la il·lustrativa gràfica següent:

Fonts: El Periódico, 16 d’octubre del 2012, “Espanya encapçala el fracàs escolar a Europa“, i 17 d’octubre del 2012, “Espanya ja és el país europeu amb la taxa de fracàs escolar més alta“.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: